mandag den 19. februar 2024

Min verden forfra

 Ratings: ❤️❤️❤️❤️❤️/5


Min verden forfra

                                   Hjertesprog 2

Fakta:

Eksemplaret er et: Anmeldereksemplar

Forfatter: Britt Bøg Forlag: Sweetheart ink (Tidligere Baadsgaards Books) Årstal: 2023

Udgave: 1 Format: Hardback Sideantal: 297 Genre: Kærlighedsroman

Originalsprog: Dansk Aldersgruppe: 18+ Kontroversielle emner: Sex, sorg, tab, barnløshed og død

Anbefale denne bog til andre: Ja, helt bestemt


Egne ord:

Jeg er næsten helt tom for ord efter en fantastisk læseoplevelse af, Min verden forfra. Det er en historie som har ramt noget dybt inde i mig.

Resume:

Anja og Theis har lige haft et års bryllupsdag og deres liv er endelig faldet lidt til ro, da de pludselig skal fokusere på en uventet graviditet. Men lykken tager over og de begynder at kigge på hus, for en lille lejlighed er ikke et sted for et spædbarn.

Men den store drøm bliver pludselig knust, og nu skal de finde en måde at komme videre med deres liv.

Men kan de selv det eller skal de have hjælp fra en uventet kant, som de ellers havde aftalt aldrig at kontakte igen. Men hvad kan Theis gøre når det eneste Anja ønsker sig, er at tale med den person. 

Kan Theis finde en vej for dem, når han ikke selv kan finde en vej for sig selv?


Når drømmen om ønske familien brister, hvad stiller man så op med fremtiden og hinanden?





Anmeldelse: 

Jeg forstår ikke hvordan du kan gøre det, det at skrive en bog som er så sørgelig at jeg næsten græd fra side 1 til 297, og mens jeg skriver denne anmeldelse. Du er så sej.

Britt har gjort det igen, med hendes store mod til at skrive en historie om noget som man i Danmark ikke taler om. Britt har taget fat i et virkelig stort tabu emne, og det er et emne som ikke burde være det, det skal italesættes, og der skal sættes fokus på at det sker for nogle. Det har Britt taget det første skridt for og jeg er dybt ramt. Jeg synes Britt er vildt sej og modig at hun tør tage sådan nogle emner op i hendes bøger, jeg har ikke andet end kæmpe respekt for hende.

Mens jeg læste, var jeg helt overladt i mine følelsers vold, jeg havde sådan lyst til at græde hele bogen igennem, fordi det var så sørgeligt. I starten af bogen fik jeg en idé om, hvad det handlede om, men da jeg kom længere ind, var det meget mere hårdt end jeg havde forudset. 

Bogen er så vanvittig velskrevet, at det var hårdt at jeg ikke kunne give karaktererne et kram og sige at de nok skulle klare den. Jeg er ikke det mindste i tvivl om, at Britt virkelig har gjort hendes research arbejde helt ned til den mindste detalje, og været ude og snakke med folk som har været igennem sådan et traume, jeg kan simpelthen ikke forestille mig at skulle opleve sådan et traume og komme igennem det og leve mit liv igen. Så den her bog må virkelig have været hård at skrive. Men den er virkelig vellykket.

Jeg synes det er så godt at der bliver sat fokus på sådan et tab, som den her bog handler om, jeg vil ikke spoiler hvilke tab, da bogen virkelig skal læses. Selv om at bogen er vanvittig hård at læse, så vil jeg virkelig ønske, at mange flere får et kendskab til den, da det ikke kun er sorg der bliver arbejdet med, men også hvordan vi kommer videre i livet, og ser det lys som der er for enden af tunnelen. Jeg kunne tydeligt mærke den magtesløshed og uvidenhed, som Anja og Theis familie og venner stod med, da det skete, hvad skal man gøre eller sige. Det følte jeg også, fordi jeg aldrig selv har stået i lignende situationer, så jeg er også en alt for uvidende person indenfor det emne, men ved hjælp af den her bog, har jeg fået en smule vide. Det er ikke en oplevelse, nogle mennesker burde gå igennem.

Jeg håber sådan at der snart kommer en ny bog med nogle af de emner som vi ikke snakker om. Du er bare så pisse god til at sætte ord på det Britt.



Lignende bøger:

Nej, har aldrig hørt om nogle bøger lig den her.

Spoiler:

Læs ikke videre! Dette stykke indeholder mine favorit citater og favorit øjeblikke fra bogen!

Favorit ”citat” i bogen:

Der er virkelig åbnet op nu. (s. 270)

Favorit øjeblik:

”Theis, jeg tror, det er tid til, at det store billede dér skal skiftes ud med to.” 

”Okay, jeg har på fornemmelsen, du også ved hvilke to?”

”Ja, det fotografen tog af Edith og et af Mathias.” (s. 290)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Varme sommernætter

 Ratings: ❤️❤️❤️❤️/5 Hot: 🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️/5 Varme sommernætter Fakta: Eksemplaret er et:  Anmeldereksemplar Forfat...