torsdag den 15. februar 2024

Ronni-Romario og Fodboldplaneterne


Første bog:


Ratings: ⚽️⚽️⚽️⚽️⚽️/5



Jorden mod Neptun

Fakta:

Eksemplaret er et: Anmeldereksemplar

Forfatter: Laura Helena Pimentel Da Silva Illustreret: Thea Bæhrenz Forlag: Forlaget Leitura 

Årstal: 2023 Udgave: 1 Format: Paperback Sideantal: 82 Genre: Fodboldbøger, børn

Originalsprog: Dansk Aldersgruppe:  9+

Anbefale denne bog til andre: Ja


Egne ord:

En virkelig sjov fodbold serie, som er underholdende for børn såvel som voksne, også selv om man ikke er til fodbold.

Serien handler meget om venskab, hold ånd, holde modet oppe selv om at det tegner dårligt, samt kæmp til det sidste. I alle bøgerne lærer vi om nogle fakta ting, som f.eks. vulkaner, måner, solsystemet, samt genbrug. Laura formår at bruge fakta i bøgerne, uden at det bliver det mindste kedeligt.

Resume:

En gang levede rumvæsner og mennesker hver for sig, nu samles de om fodbold.

Ronni-Romario og hans venner spiller på det danske fodboldhold som har kvalificeret sig til at spille mod rumvæsnerne i solsystemsmesterskabet. Den første kamp skal de spille på hjemmebane og mod rumvæsnerne fra Neptun som både er ældre, stærkere og hurtigere.

Anmeldelse: 

Jeg kunne virkelig godt lide historien, den var underholdende og jeg kunne både mærke suset og spændingen som kampen byggede op. Jeg sad på spidser og heppede med på sidelinjen for at jorden skulle vinde.

Laura formår at gøre historien levende med hendes skønne karakter, for de drenge og deres træner kan man ikke andet end at holde af.

Selv om at hverken min søn eller jeg interesserer os for fodbold, så var vi gennem hele bogen meget underholdt og den ene side tog den anden.


Min søn på 10 siger:

Ratings: ⚽️⚽️⚽️⚽️⚽️/5

Jeg synes det var en virkelig god bog, det var sejt at de spillede mod rumvæsner og børnene var virkelig modige.

Spoiler:

Læs ikke videre! Dette stykke indeholder mine favorit citater og favorit øjeblikke fra bogen!

Favorit ”citat” i bogen:

Man har større chance for at få bolden, hvis modstanderen prøver at komme forbi, end hvis man spiller alle sine kræfter på at løbe forgæves. (s. 70)

Favorit øjeblik:

”Jordens angriber leverer et fænomenalt hovedstød direkte ind i Neptuns kasse. Sådan!”  (s. 72)


Anden bog:

Ratings: ⚽️⚽️⚽️⚽️⚽️/5



Mars mod Jorden

Fakta:

Eksemplaret er et: Anmeldereksemplar

Forfatter: Laura Helena Pimentel Da Silva Illustreret: Thea Bæhrenz Forlag: Forlaget Leitura

 Årstal: 2023 Udgave: 1 Format: Paperback Sideantal: 84 Genre: Fodboldbøger, børn

Originalsprog: Dansk Aldersgruppe: 9+ 

Anbefale denne bog til andre: Ja


Resume:

Efter sejren over Neptun er Ronni-Romario og hans hold gået videre, men denne gang er det mere spændende for nu skal de selv en tur ud i rummet. Deres destination er nemlig den spændende planet Mars og det er helt anderledes at spille på Mars, så kan jorden vinde over rumvæsnerne fra Mars?

Anmeldelse: 

Lige som i første bog så var jeg underholdt hele vejen gennem historien. Det var svært ikke at blive smittet af den glæde som der stråler ud fra hver side der bliver vendt.

Lauras rumvæsner er nogle seje væsner som gør historien meget levende, samt hendes verdener er virkelig fantasifulde. Sammen med de smukke illustrationer som bøgerne er fyldte med, kan jeg ikke andet en holde af dem.

Min søn på 10 siger:

Ratings: ⚽️⚽️⚽️⚽️⚽️/5

Den var virkelig god og rumvæsnerne fra Mars var virkelig seje. Det var virkelig sejt at Jordens fodboldhold denne gang er ude i rummet og spille. Virkelig sejt at de kunne trække vejret og ikke døde. 


Spoiler:

Læs ikke videre! Dette stykke indeholder mine favorit citater og favorit øjeblikke fra bogen!

Favorit ”citat” i bogen:

”Jorden jorder bolden i kassen!” (s.84)

Favorit øjeblik:

Ronni-Romario begraver skosnuderne på banen. Fodboldstøvlerne forsvinder i en blanding af støvsky og regn, der fordamper. ”jeg har det,” siger han så. ”Vi skal spille højt.” (s.69)


Tredje bog:

Ratings: ⚽️⚽️⚽️⚽️/5



Venus mod Jorden

Fakta:

Eksemplaret er et: Anmeldereksemplar

Forfatter: Laura Helena Pimentel Da Silva Illustreret: Thea Bæhrenz Forlag: Forlaget Leitura

 Årstal: 2023 Udgave: 1 Format: Paperback Sideantal: 85 Genre: Fodboldbøger, børn

Originalsprog: Dansk Aldersgruppe:  9+

Anbefale denne bog til andre: Ja


Resume:

Nu er Jorden to planter fra mål inden de kan kalde sig fodboldplaneten. Ronni-Romario og hans hold rejser længere ud i universet med næsen mod den eksotiske planet Venus. Her er rumvæsnerne lyserøde og planeten er grøn og frodig. Her skal semifinalen afgøres, men formår jorden at få sejren i hus, så de kan møde den sidste planet?

Anmeldelse: 

Den her bærer meget præg af der er mange fodboldudtryk, og når man ikke kender så meget til det med fodbold, så mister man lidt flovet. Men ud over det så er historien fortsat virkelig god og man får mange virkelig fede faks med om vulkaner, Pompeji og hvordan jorden blev lavet, samt genbrug.

At drengene fra jorden også møder udfordringer når de kommer til ukendt terræn, gør også at historien er rigtig spændende. Drengene har det ikke vildt nemt og de møder ting som gør at de er nødt til at ændre taktik i deres spil. De er nogle modige drenge som ikke giver op og de er trængt langt ind under huden på mig.

Min søn på 10 siger:

Ratings: ⚽️⚽️⚽️⚽️/5

Rumvæsnerne var ikke lige så seje som i Mars mod jorden, men de spillede godt og havde en god kamp.


Spoiler:

Læs ikke videre! Dette stykke indeholder mine favorit citater og favorit øjeblikke fra bogen!

Favorit ”citat” i bogen:

”Venus er brandvarme!” (s. 44)

Favorit øjeblik:

”Nej, men Josh har lige slået en stor skid med gas nok til at få os frem,” mumler David med nattrøjen foran mund og næse. (s. 12)


Fjerde bog:

Ratings: ⚽️⚽️⚽️⚽️⚽️/5



Merkur mod Jorden

Fakta:

Eksemplaret er et: Anmeldereksemplar

Forfatter: Laura Helena Pimentel Da Silva Illustreret: Thea Bæhrenz Forlag: Forlaget Leitura

Årstal: 2023 Udgave: 1 Format: Paperback Sideantal: 85 Genre: Fodboldbøger, børn

Originalsprog: Dansk Aldersgruppe: 9+ 

Anbefale denne bog til andre: Ja

Resume:

Nu er jorden nået til den sidste kamp, hvis de vinder den så får jorden æren af at kalde sig fodboldplaneten. Det bliver en kamp som Ronni-Romario og hans hold aldrig kommer til at glemme, da rumvæsnerne på Merkur er nogle hårde drenge at spille imod. Alle kneb vil blive brugt, man har drengene stadig en chance for at vinde?

Anmeldelse: 

Det var en virkelig fed afslutning på en rigtig god serie. Det var lige før man ikke kunne være i sig selv af bare spænding. Laura forstår virkelig at skrue spændingen op på maks., hvor man virkelig kan mærke den stemning som der kan være ved et rigtigt fodboldstadium.

Min søn på 10 siger:

Ratings: ⚽️⚽️⚽️⚽️⚽️/5

Stenrumvæsnerne var virkelig seje, helt klart mine favorit ud af de 4 bøger. Deres spil var vildt tæt, helt vildt med Ronni-Romario. Den var vildt sjov og rigtig gode tegninger gennem hele serien, det giver bøgerne den helt rigtige stemning. Jeg sad og heppede med på kampene.

Jeg har anbefalet serien til min storesøster.


Spoiler:

Læs ikke videre! Dette stykke indeholder mine favorit citater og favorit øjeblikke fra bogen!

Favorit ”citat” i bogen:

”Jorden jorder bolden i kassen! Sejr! Sejr! Sejr! (s. 48)

Favorit øjeblik:

”Hvordan kommer man forbi en mur?” spørger Fabian

Drengene kigger på hinanden uden at svare.

”Man kravler over den, graver under den eller løber lige igennem den…” Siger Fabian. (s. 60)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tag mig igen

 Ratings: ❤️❤️❤️/5 Hot: 🌶️🌶️🌶️🌶️/5 Tag mig igen Brødrene Knight 1 Fakta: Eksemplaret er et: Anmeldereksemplar Forfatter: Carly Phillip...