søndag den 25. december 2022

Sia og Den magiske sten

Ratings: 🐉🐉🐉🐉🐉 /6


Sia og Den magiske sten

Fakta:

Ratings: 5/6

Eksemplaret er et: Anmelder eksemplar

Forfatter: Eva Ehler og Susanne Frandsen Illustrationer: Eva Ehler Forlag: Himmelheltene 

Årstal: 2022 Udgave: 3 Format: Hardback Sideantal: 63 Genre: Børnebog og fantasy

Originalsprog: Dansk Aldersgruppe: 9+ Kontroversielle emner: Nej

Anbefale denne bog til andre: Ja, til bevidste forældre og voksne der omgås børn.


Egne ord:

En historie der beskriver de svære følelser, både med ord såvel som med de smukkeste illustrationer, der for altid vil stå skarpt i min hukommelse.

Resume:

Lille Sia har mistet sin bedste ven hunden Rex, det er svært at bærer og alle de følelser der dukker op, har Sia meget svært ved at kapere og det kommer til at gå ud over hendes far som bare vil prøver at hjælpe. Hun finder en lille magisk sten, som hjælper hende med at finde vej igennem følelserne.


Anmeldelse: 

Historien er utrolig billedrig og sætter ord på mange svære følelser som både børn såvel som voksende kan have det svært ved. Eva og Susanne giver virkelig gode forklaringer på hvordan vi skal være i vores følelsers vold, hvordan vi skal hvile i vores følelser, og vigtigst hvordan vi finder vejen ud af dem så vi ikke bare sejler rundt i den samme følelser hele tiden.

Eva og Susannes skrivestil er utrolig magisk, og giver et virkelig levende billedsprog som bliver mere levendegjort af de utrolig smukke illustrationer som Eva har lavet.

Jeg har personligt altid haft det svært ved det med følelser og kunne derfor leve mig helt ind i historien, hvor ideerne til de forskellige følelser gav vildt meget mening. Så selv om at det er en børnebog, så kan vokse også bruge den. 

Den giver mig nogle utrolig gode redskaber til hvordan jeg skal lærer min egne børn om deres følelser, så de på længere sigt bliver bedre end jeg er. 

Jeg har så meget sympati for lille Sia, hun virker til at være en skøn lille pige som oplever en af de værste tab, man kan opleve. Nemlig tab af et dyr. Jeg fik simpelthen tåre i øjnene, i starten af bogen og havde lyst til at kramme min egen hund. Men så dejligt at der var en sød, smuk og magisk sten, man kunne snakke med.

Jeg vil klart anbefale at sætte sig ned med sine børn og bruge den her bog når man enten skal snakke følelser, men også bare en hyggestund om aftenen hvor man trænger til en god bog sammen. 








Lignende bøger:

Nej.

Spoiler:

Læs ikke videre! Dette stykke indeholder mine favorit citater og favorit øjeblikke fra bogen!

Favorit ”citat” i bogen:

”Vi er alle én.

Der er nok til alle.

Du er ok.

Alt er ok.

Vi er alle sammen ok.

Livet har vi for at tage ved lære.

Og vores følelser er vores lærer.

Vi er alle én.”

Favorit øjeblik:

Noget faldt på plads inde i Sia. Hvor var der mange ting at glæde sig over, når man lige ledte efter det.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Varme sommernætter

 Ratings: ❤️❤️❤️❤️/5 Hot: 🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️/5 Varme sommernætter Fakta: Eksemplaret er et:  Anmeldereksemplar Forfat...