søndag den 9. oktober 2022

Inden det blå lys falmer

 Ratings: 🐉🐉🐉🐉🐉/



Inden det blå lys falmer

Fakta:

Eksemplaret er et: Købt eksemplar

Forfatter: Simon Zander

Forlag: Petunia

Årstal: 2021

Udgave: 1

Format: Paperback

Sideantal: 367

Genre: Dystopisk ungdoms fantasy

Originalsprog: Dansk

Aldersgruppe: 13+

Kontroversielle emner: Homoseksualitet, queer-elementer & Religion

Anbefale denne bog til andre: Ja


Egne ord:

Jeg har virkelig glædet mig til den her bog, jeg fatter ikke at det er Simon Zanders debut, så stærk en historie er det.

Resume:

Noël er 16 år og bor i den Grå Zone, som er den fattige del af Azrone. Han har et dybt ønske om at få den berømte blåkraft, som gør at man kan gøre en forskel for byen og derved blive hædret. Det er dog kun udvalgte folk som kan være så heldige at blive en af de 5 som har den.

Men en dag sker der pludselig en ændring og Noël er den der kun har 365 dage tilbage af sit liv. Man ønsker sig altid det man ikke kan få, men da man pludselig har den del man længtes efter, så er det aldrig så glamourøst som man troede.


Nedtællingen er begyndt.




Anmeldelse: 

Jeg synes at det er en utrolig stærk debut som Simon har skrevet. Trods det at han slår sine karakterer ihjel, det var ikke særlig pænt gjort. Men Simon skal også have ros for det,  ikke mange forfatterer tør det.

Historien er en fornøjelse at læse.

Jeg blev suget ind i historien fra første side, bogen har den fedeste stemning over sig, sådan på en lidt dyster mørk måde, virkelig en stemning som jeg er helt vild med. Både beskrivelser af handlingen, karaktererne og omgivelserne er helt i top. Det er en bog der er næsten umulig at lægge fra sig, når man først er startet, den læser simpelthen sig selv, jeg var bare til stede for at vende siderne.

Følelsesmæssigt var jeg på den vildeste rutsjebanetur og Simon sørge hele tiden at det var min nysgerrig der gjorde at læste videre, da handlingen var virkelig interessant at følge med i. 

Ind imellem går handlingen stille og roligt, hvor vi får lidt baggrundsviden om karaktererne og verdenen, andre gange går det, over stok og sten. Jeg synes Simon har lavet en virkelig god balance af viden og spænding i hans historie.

Historien har queer – elementer, det er en helt naturlig del af historien, så det fylder slet ikke og jeg tænkte slet ikke over det fordi det bare passede ind. Noëls kærlighed både til London og Brandon er til at føle på. Jeg kan sagtens sætte mig ind i hvordan det kan være utrolig svært at vælge mellem to meget forskellige slags kærligheder. Det bristede mit hjerte flere gange gennem historien. Simon, du gav mig tåre i øjne 2 gange.

Den måde Simon har opsat bogen, elsker jeg virkelig. Jeg elsker at han bruger kapitlerne på dage nedtællingen og noget mellemliggende til timer og måneder. Det gør det hele lige en tand mere fedt og overskueligt.

Inden det blå lys falmer er på min top 10 liste over yndlingsbøger over alle bøger jeg har læst og top 5 over yndlingsbøger i 2022

Jeg glæder mig helt vildt til at læse Simons nye bog.



Lignende bøger:

Nej aldrig, jeg tror virkelig at det er en original historie som jeg virkelig elsker.

Spoiler:

Læs ikke videre! Dette stykke indeholder mine favorit citater og favorit øjeblikke fra bogen!

Favorit ”citat” i bogen:

Det skal du sige til din kæreste, som nok ikke længere er din kæreste, når du ikke ved, hvornår du får ham at se igen, eller om du overhovedet får ham at se igen, fordi du skal redde den sidste by i verden, inden du dør om nogle måneder. (s.251)

Favorit, Nej Sørgeligste øjeblik:

“London,” beder jeg og holder stramt fat i hans hånd.

“Hvad?”

“Jeg elsker dig.”

“Jeg elsker også dig, men kom nu.” (s. 365)






Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tag mig igen

 Ratings: ❤️❤️❤️/5 Hot: 🌶️🌶️🌶️🌶️/5 Tag mig igen Brødrene Knight 1 Fakta: Eksemplaret er et: Anmeldereksemplar Forfatter: Carly Phillip...