fredag den 29. juli 2022

De døde danser ikke

 Ratings:🐉🐉🐉/5


De døde danser ikke

Fakta:

Eksemplaret er et: Anmelder eksemplar

Forfatter: Søren og Morten Ellemose

Forlag: Forfatterskabet.dk

Årstal: 2021

Udgave: 1

Format: Paperback

Sideantal: 242

Genre: Crime-Noir, Dyster krimi.

Originalsprog: Dansk

Aldersgruppe: Voksen

Kontroversielle emner: Vold, druk, rygning, grimt sprog.

Anbefale denne bog til andre: Ja, voksne der elsker en mørk og dyster krimi historie.


Egne ord:

Jeg havde virkelig glædet mig til den her krimibog. Den har en vildt fed forside og bagside teksten taler også for en virkelig fed bog, men blev desværre skuffet. Men ikke forfatternes skyld. Læs anmeldelsen, for at finde ud af hvorfor.

Resume:

Johnny Moonrock er den desillusionerede privatdetektiv som har hans gang på diverse bar gennem byen. Han lever i en evig depression over hans afdøde ekskone, som fylder utrolig meget i hans tanker, da han leder efter dem som slog hende ihjel.  

Han bliver kaldt ind til afhøring, hvor han fortæller om hans færdig igennem byen, men han sidder og ryger den ene cigaret efter den anden. Han starter med de to betjente Orson og Walther, som ikke synes han kommer til pointen hurtig nok. 

Johnny, har ikke mødt nogen der var interesseret i at hjælpe ham. Men da anklageren Jack Thornton, kommer ind i afhørings rummet, og smider de andre to ud. Og tilbyder sin hjælp, ved Johnny ikke hvem han skal stole på, eller om han overhovedet kan stole på andre end sig selv.

Anmeldelse: 

Jeg er normalt ret vild med de to brødres bøger, men den her kunne jeg desværre slet ikke følge med i. Jeg tror det er en historie hvor man nok skal have læst en del krimibøger før, for at kunne følge med i tankegangen. Den er godt og grundig forvirrende. 

Den har en utrolig mørk og dyster stemning over sig, som jeg faktisk virkelig godt kan lide. Sproget og samtalerne, gennem bogen er også virkelig fede, og passer virkelig godt til bogen. Jeg synes at Søren og Morten, har gjort det virkelig godt, med at skrive bogen i denne dystre krimi genre. Skrivestilen sidder lige i skabet, og du kan virkelig føle den mørke stemning, det var lige før man kravlede dybere under tæppet, og lod alt lys stå tændt. Selv om at jeg ikke kender noget til genren, så synes jeg personligt at de har ramt plet. Det var ikke en historie, jeg skulle læse før jeg skulle i seng.

Der hvor de tabte mig, var i handlingen, jeg synes den var usammenhængende og der skete for meget som jeg ikke forstod. Jeg kom aldrig rigtig ind i historien. Men det er nok ikke forfatternes skyld, jeg tænker det er fordi jeg ikke er vant til at læse i denne specielle slags undergenre til krimi. Men det er bestemt ikke sidste gang at jeg læser bøger i den her genre.

Det er et stykke tid siden jeg læste bogen, har haft brug for at tænke grundig over den, men nu har jeg endelig fået ”taget mig sammen” til at skrive anmeldelsen. Må indrømme at nu er jeg blevet nysgerrig på at læse bogen igen, for at se om jeg får mere ud af den anden gang.



Spoiler:

Læs ikke videre! Dette stykke indeholder mine favorit citater og favorit øjeblikke fra bogen!

Favorit ”citat” i bogen:

”They say killing is nothing like in the movies. How should i know? I am not an actor!”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Varme sommernætter

 Ratings: ❤️❤️❤️❤️/5 Hot: 🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️/5 Varme sommernætter Fakta: Eksemplaret er et:  Anmeldereksemplar Forfat...