mandag den 25. juli 2022

Andrails tjenere

 Ratings: 🐉🐉🐉🐉🐉/5


Andrails tjenere

Himmelkrystallens børn 2

Fakta:

Eksemplaret er et: Anmelder eksemplar

Forfatter: Mette Østergaard Filsø

Forlag: Forfatterskabet.dk

Årstal: 2020

Udgave: 1

Format: Paperback

Sideantal: 288

Genre: Fantasy

Originalsprog: Dansk

Aldersgruppe: 9+

Kontroversielle emner: Nej 

Anbefale denne bog til andre: Ja 


Egne ord:

Jeg har læst Himmelkrystallens børn 1 og den var udmærket, så jeg er meget spændt på om 2éren blev bedre og mere spændene.

Resume:

Den lille gruppe er faldet til i den afdøde enkefru Kirstins hjem. Anne er begyndt at lære at forsvare sig selv, mens Erik kæmper en hård kamp for at holde styr på hans skygge Raashe, som hele tiden bliver stærkere. Han får hjælp af elverne Gelas som ud over det hjælper hans søster Lecia med at finde en kur til deres bror Draganas som er blevet overtaget af en skygge.

En fremmede gruppe bortfører Anna, men det bliver ikke uden kamp. Så alle planer er pludselig sat på standby for at rede Anna. Men under redningsaktionen får de svar på en masse andre spørgsmål, som de kan bruge på deres videre færd.

Anmeldelse: 

Jeg synes personligt at 2éren her i serien, er skrevet bedre end 1éren. Karakterende har fået mere personlighed og dybde, det samme har bogens handling. Der er mere fart over feltet, så historien føles ikke langtrukken på nogen tidspunkter. 

Historien kører mere derudad og man er ikke i tvivl om i hvilken retning man skal, da spændingen hele tiden bliver bygget op hen mod slutningen. Sproget i bogen er nutidigt og samtalerne mellem karakterende er mere flydende, så det er spændene at følge med.

Nogen af de problemer som jeg synes der var i 1éren, f.eks. der manglede mere uddybende forklaringer af områderne og der skete for mange ting på samme tid. Det er der slet ikke noget af i 2éren, det er blevet meget bedre. Anna irriterer mig slet ikke mere, på den anden side synes jeg hun er blevet meget mere sej og selvstændig. Hun er ikke bange for at slå en proper næve og det synes jeg virkelig er fedt at Mette, har fået gjort kvinderne i historien så seje. 

Der er hele tiden synsvinkelskift, som er gjort så der er virkelig nemt at finde ud af hvor vi er i historien og hvem vi følger.

Kvinderne er det stærke køn i historien, jeg kunne ikke have andet en respekt for dem. De overvinder hele tiden deres frygt for at redde dem de elsker, og de slår fra sig for at leve et liv de synes er værdigt for dem selv. 

Det er faktisk et utrolig godt budskab for det kvindelige køn. Lev det liv som er jer værdigt og hvis ikke det er tilfældet, så kæmp for det.

Jeg glæder mig meget til at læse 3éren og se hvad den har at byde på af fantastiske hændelser.




Lignende bøger:

Spoiler:

Læs ikke videre! Dette stykke indeholder mine favorit citater og favorit øjeblikke fra bogen!

Favorit ”citat” i bogen:

Alt ved dette landskab ser ud til at være fast besluttet på at være ugæstfrit. (s. 137)

Favorit øjeblik:

”jeg ved godt, det kan være svært at forstå, Anna. Kærligheden kan ikke leve frit her på Andrail, så den kan være svært at få øje på. Men tro mig, når jeg siger, at det, Jermaine gjorde for mig i Riddersalen … Det var en kærlighedsgerning.” (s.172)


 









Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tag mig igen

 Ratings: ❤️❤️❤️/5 Hot: 🌶️🌶️🌶️🌶️/5 Tag mig igen Brødrene Knight 1 Fakta: Eksemplaret er et: Anmeldereksemplar Forfatter: Carly Phillip...