onsdag den 20. oktober 2021

Swarta

 Ratings: 🐉🐉🐉🐉/5


Swarta

Blodskyggernes forbandelse

Fakta:

Eksemplaret er et: Anmelder eksemplar

Forfatter: Jeanette Varberg

Forlag: Politikens forlag

Årstal: 2021

Udgave: 1

Format: Hardback

Sideantal: 224

Genre: Historie, med rod i den virkelighed, som kan ses den dag i dag på landets museer.

Originalsprog: Dansk

Aldersgruppe: 8+

Kontroversielle emner: Krig, Sygdom, Ofringer, Afvisning af børn  

Anbefale denne bog til andre: Ja det er en fantastisk bog for børn og voksne.


Egne ord:

Jeg fik denne bog som en overraskelse da jeg fik et andet anmeldereksemplar, det er jeg bestemt ikke blevet ked af. Det var en virkelig god historie og glæder mig til at læse videre, når de næste kommer.

Resume:

Swarta bliver født som den første ud af et sæt tvillinger, så han er førfødt. Han er en svag lille en så hans bror er den stærke af de to og skal have kongenavnet. Swarta skal bare ud i sneen og ligge, selv om at blodsøstrene gerne vil have fat i ham for at ofre ham til Moseguden. Men goden Midir insistere på at tage Swarta som fostersøn, for han kan se at Swarta er anderledes. Han er svagere, forstår naturen og taler med ånderne. Efter at drengene får lavet en masse ballade, sendes Swarta væk fra sit folk ud på en lang og farefuld rejse. han får en masse nye fjender, men hvor der er fjender, er der også venner. Det er svært for Swarta at finde ud af hvem han kan stole på.


Swartas historie udspiller sig i Jylland og Norge for 1800 år siden, i den tid som man kalder jernalderen. Ud fra hvad man finder i moser og andre steder, så har man en lille ide om hvilken slags mennesker der levede der og hvilken slags guder de tilbad.


Swartas historie handler om venskaber, broderskab og loyalitet. De store krige der hærgede landet og konflikter mellem konger og religion. Om magt, undertrykkelse og ofringer af alt fra små dyr, store og prægtige dyr og mennesker i alle aldre og køn.

Anmeldelse: 

Meget kan man sige om den her historie, kedelig er den hvert fald ikke. Jeanette Varberg har gjort det til en virkelig spændende læsning at lære Danmarks historie, og de folk der er vigtige for vores historie at kende. Nu har jeg selv læst den og jeg vil faktisk tage og begynde at læse den for mine børn, med det samme, så vi kan få en hyggestund ud af det. 

Det er så fedt at de her episoder og ting der er sket for så mange år siden, er begyndt at blive skrevet ned så det ikke er tørt stof. Og på den måde Jeanette skriver, gør det bare meget mere spændende. Jeg har altid syntes det var fedt at læse de gamle nordiske historier. Men lige nu ville jeg ønske at Jeanette havde skrevet de her bøger i min barndom, så havde det været så meget mere fedt. 

Grunden til at jeg elsker den her slags historier, er at der er noget sandhed i dem. Det er vildt svært at forestille sig at nogen mennesker levede på den måde dengang, det virker mere eventyragtigt. Men den her bog gør at man virkelig kan se det for sig, kan sætte sig ind i sorgen og glæden som personen Swarta kunne have haft. Og jeg får helt lyst til at tage på de danske Museer for at se disse navne på skjold, spyd og de andre våben.

Jeg er vild med personen Swarta, han giver ikke op uanset hvad han bliver udsat for. Det er en vild hård start på livet han får, nej hvor gjorde starten ondt på mit moderhjerte. Det var lige før jeg havde tåre i øjnene, os fordi at der er en sandhed i, at det var sådan man gjorde dengang.

Fortsæt endelig med at lave de her historier, så jeg kan sidde og hygge med mine børn omkring dem.


 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Varme sommernætter

 Ratings: ❤️❤️❤️❤️/5 Hot: 🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️/5 Varme sommernætter Fakta: Eksemplaret er et:  Anmeldereksemplar Forfat...