onsdag den 20. oktober 2021

Stormtid

Ratings: 🐉🐉🐉🐉🐉/5


 Stormtid

FĂžrste bind i serien om de underjordiske.

Fakta:

Eksemplaret er et: Anmelder eksemplar

Forfatter: Rikke Havner AlrĂž

Forlag: Fantasy Superlux

Årstal: 2021

Udgave: 1

Format: Indbundet

Sideantal: 494

Genre: Fantasy

Originalsprog: Dansk

Aldersgruppe: Voksen

Kontroversielle emner: DĂžd, Krig, Abort, Tab 

Anbefale denne bog til andre: Ja


Egne ord:

Jeg vidste ikke helt hvad jeg skulle forvente af den her bog. Jeg havde set den pÄ instagram, og lÊst om den pÄ Rikkes profil. Den var bare sÄ meget mere end det jeg lige havde troet. Bogen er super flot, elsker papir omslaget, der er helt dragende. Selve den faste forsiden har det flotteste billede, af mekanismen i et lommeur.

Resume:

Historien handler om Maren, hun er ikke menneske som du og jeg, men er en ellekvinde. Hun bor i vores nutid, Ă„r 2022. Hendes arbejde gĂ„r ud pĂ„ at rejse frem og tilbage i tiden, og give beskeder til nogle kontaktpersoner. Der sker noget i en tidsalderen som hun rejser tilbage til, efterfĂžlgende er  hun jaget vildt. Ikke kun hende selv, men os alle dem hun holder af. Maren, er usikker pĂ„ hvorfor. Men jo flere ting der kommer frem i lyset, jo klogere bliver hun pĂ„ hvem hun kan stole pĂ„.. 

Anmeldelse: 

Rikke, har fÄet lavet en virkelig lang og fantastisk debutbog. Det er en historie som er spÊkket til med de vildeste kÊrlighedseventyr, og hede sexscener er der hellere ikke sparet pÄ. Der er ikke skrevet side op og side ned, pÄ at beskrive hvad der foregÄr. Men den mÄde de er beskrevet pÄ, er man ikke i tvivl om hvor hedt det gÄr for sig. Det er en historie som er fyldt med en masse fÞlelser, bÄde glÊde, sorg, vrede og frygt. Det er noget af en rutsjebanetur som Rikke fÄr os ud pÄ.

Bogen er utrolig velskrevet, let i sproget og den lÊser sig selv. Historien er skrevet fra flere synsvinkler, bÄde fra Maren, Esben og indimellem fÄr vi et indblik, i hvad nogle af de onde hekse og ellefolk laver, sÄ man fÄr et lille billede ind i hvorfor de tager de valg de gÞr, eller hvorfor de er sÄ farlige. Det er sÄ fedt at fÄ flere synsvinkler pÄ det hele og jeg synes det giver en stÞrre vinkel pÄ hele historien og isÊr nÄr det virker sÄ godt som det gÞr her.

FÞlelserne er til at relatere til, ideen bag at man kÊmper for dem man elsker er virkelig god. Jeg kender godt fÞlelsen, af at man elsker en anden som man vil gÞre absolut alt for, og man ikke kan undvÊre i sit liv. Den fÞlelse er bare lige forstÊrket da de underjordiske har et helt bestemt forhold til hinanden, sÄ det virkede virkelig godt.

Det er de vildeste intriger som Rikke, har fundet pĂ„. Og man kan ikke regne handlingen ud pĂ„ noget tidspunkt. OgsĂ„ selv om at Rikke, har lagt bitte smĂ„ hints ud over alt i historien, det er nogle hints der derfor giver  rigtig meget mening i historien. Jeg blev en del gange skrupforvirret, dem som jeg tĂŠnkte Maren kunne stole pĂ„, viste sig at vĂŠre hendes fjender. Og der sker noget for hendes venner hvor jeg tĂŠnker oh…... My Good. Jeg var et par gange ved at skrive til Rikke, for at fortĂŠlle hende at jeg synes hun var utrolig ond, og jeg ikke kunne klare mere. Men bogen var for god til at jeg kunne lĂŠgge den fra mig, sĂ„ jeg lĂŠste videre, og det har jeg bestemt ikke fortrudt. Ellers var jeg virkelig gĂ„et glip af en god bog. Jeg elsker at det er en voksen kvinde, der er hovedpersonen. Jeg hĂ„ber snart det bliver en trend, at det er voksne hovedpersoner i bĂžgerne.   

Velkommen til nogle virkelig stÊrke kvindelige karaktere. Der er stÊrke kvinder bÄde pÄ den gode og den onde side. Fanny og Maren, er ikke nogen man skal bide skeer med, de er virkelig stÊrke bÄde psykisk og fysisk, de ved hvad de vil og hvis de ikke kan fÄ det, sÄ ryster de gerne hele jorden for at fÄ det. Det er to karaktere som jeg holder meget af. PÄ den onde side har vi Leonora, jeg har virkelig lyst til at banke hende synd og sammen, hun er en modbydelig kvinde, men alligevel har jeg lidt respekt for hende, for hun er sku ikke bange for nogen eller noget. Men sÄdan generelt er jeg begyndt at holde utrolig meget af alle karaktererne, der var ikke nogle der kunne undvÊres ellers ville historien miste en del af meningen.

Jeg glĂŠder mig utrolig meget til at lĂŠse den nĂŠste i rĂŠkken. 



Lignende bĂžger:

Nej ikke lige nogen jeg kan komme i tanke om.

Spoiler:

LĂŠs ikke videre! Dette stykke indeholder mine favorit citater og favorit Ăžjeblikke fra bogen!

Favorit ”citat” i bogen:

Hvorfor skete det? det var nu, vi skulle vĂŠre lykkelige.

Favorit Ăžjeblik:

Den lille leg Maren og Esben, har med at gemme hinandens ting, og tage tid pÄ hvem der kan finde sine ting fÞrst. Det er sÄ sÞdt.

 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Varme sommernĂŠtter

 Ratings: ❤️❤️❤️❤️/5 Hot: đŸŒ¶️đŸŒ¶️đŸŒ¶️đŸŒ¶️đŸŒ¶️/5 Varme sommernĂŠtter Fakta: Eksemplaret er et:  Anmeldereksemplar Forfat...