fredag den 24. september 2021

Urværkerne

Ratings: 🐉🐉🐉🐉🐉/5


Urværkerne

Kuppelbyens hemmelighed

Fakta:

Eksemplaret er et: Anmelder eksemplar

Forfatter: Stine Bahrt

Forlag: Krabat

Årstal: 2021

Udgave: 1

Format: Hardback

Sideantal: 389

Genre: Fantasy

Originalsprog: Dansk

Aldersgruppe: 11+

Kontroversielle emner: Nej

Anbefale denne bog til andre: Ja bestemt.


Egne ord:

Jeg synes den her bog er vildt flot, er glad for at den kommer til at stå på min hylde. Det er en historie jeg vender tilbage til igen. 


Resume:

Vi møder 15-årig Nil, som kommer fra Kuppelbyen, det er en by som er under en stor gigantisk kuppel, den er blevet opført for at passe på befolkningen mod en ødelagt verden. I byen lever de evneløse og urværkerne. Moderne teknologi er forbudt i byen og alt drives af mekaniske urværker som urværkerne laver.. Nil finder ud af at hun har udviklet urværk evner og skal til at begynde på Urværkskolen. Men pludselig er noget galt i kuppelbyen, Nil og hendes venner bliver blandet ind i begivenheder som de aldrig havde troet muligt, det truer de menneskers eksistens som de alle holder af. Oveni det hele skal Nil finde ud af hendes seksualitet og kærlighed.


Anmeldelse: 

Stine har lavet en original historie, som jeg er rigtig vild med. jeg har hvert fald aldrig, læst noget der minder om det. Konceptet er genialt, karaktererne kan lave mange forskellige ting med urværker, og der er ikke nogen grænser for, hvad de ikke kan finde på. Beskrivelserne af hvad de får udviklet ud af urværkerne, er rigtig gode og jeg kan se Urværksfuglen og den lille vandzepper for mig. En vildt fed detalje at Nil ser vinger på det hele. Det er en virkelig fin måde at strå små brødkrummer ud, som man ikke har nogen ide om hvor føre hen, men hvor det pludselig giver mening. Man var ikke i tvivl om, at det var vigtigt, men det var lidt sådan, hvorfor?

Jeg kan virkelig godt lide Nils karakter, hun virker som en pige der er let at holde af. Da folk blev sure på hende, havde jeg lyst til at banke dem alle sammen, og gemme hende ind i en af mine skabe for at passe på hende. Selv om jeg tror at hun er meget mere hårdfør end man går og tror. Nil udvikler sig stille og roligt, man var med hele vejen. Så det var superfedt. Jeg blev ikke tabt hen ad vejen. 

De andre karakter, er virkelig også blevet skrevet fuldt ud. Nogen af dem ønskede jeg hen hvor peberet gror, fordi jeg både hader og elskede dem. De kunne dog slet ikke undværes i historien. Så var der de personer som jeg bare knuselsker. Blandt andet sådan nogen som Sam, Adrian og Laia. De var simpelthen skønne. De er nogle fantastiske venner for Nil. Bare den slags som accepterer hende som hun er, og er en kæmpe støtte for hende. Den måde Stine har beskrevet dem på, er den slags venskaber man ville ønske alle kunne opleve. 

Det med seksualitet, er en del af historien, men den fylder ikke overdrevet meget, så det bliver ikke noget jeg blev træt af. Jeg synes Stine har formået at beskrive virkelig godt hvor forvirret Nil, er over hele det emne, men alligevel prøver Nil  meget ihærdigt at lytte til hendes hjerte. Noget af det fedeste ved Nils karakterer er hendes total forkærlighed for tøj og især for korsetter, det passer så vildt fedt ind. Det gav mig helt lyst til at få mine egne korsetter.

Stine skriver på en måde der er let at forstå,  hvor man kan følge med i historien, og man kan ikke lægge bogen fra sig. Ud over at jeg synes at Stine er god til at skrive, så har hun fundet sine egne slangudtryk som passer til hvor Nil bor, kupp = fedt og kuppelfedt eller kuppelskøn, fordi hun bor under en stor Kuppel. Totalt cool, har vildt meget lyst til at bruge dem fremadrettet.

Det er ikke vildt meget spændings opbyggelse, men det gør slet ikke noget, for man keder sig bestemt ikke. Det er bestemt ikke sidste gang jeg læser historien. Jeg synes at den var en fornøjelse at læse, historien var stille og rolig og man behøvede ikke at side ude på kanten af sofaen for at følge med. 

Jeg glæder mig utrolig meget til den næste bog kommer. Jeg håber meget på, at vi finder ud af hvordan de genopbygger Kuppelbyen, hvad der er på den anden siden af kuplen. Og at krigen med de grå, ikke er helt slut. Jeg håber os vi får mere at vide om hvad Nil er, og følger hendes videre udvikling.

Lignende bøger:

Nej har ikke læst noget lignende.

Spoiler:

Læs ikke videre! Dette stykke indeholder mine favorit citater og favorit øjeblikke fra bogen!

Favorit ”citat” i bogen:

Hun skal bare stadig ikke bestemme, om du er til drenge eller piger – eller om du måske bare er til den person, du bedst kan lide. Basta.”

Favorit øjeblik:

Felina titter op fra hans lomme. Ser undersøgende på mig og trækker på skuldrene. Betød det ja?

 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Varme sommernætter

 Ratings: ❤️❤️❤️❤️/5 Hot: 🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️/5 Varme sommernætter Fakta: Eksemplaret er et:  Anmeldereksemplar Forfat...