fredag den 24. september 2021

Eventyr huset

 Ratings: 🐉🐉🐉🐉🐉🐉🐉🐉🐉🐉/10



Eventyr Huset

Fakta:

Eksemplaret er et: Anmelder eksemplar

Forfatter: TJ Klune

Forlag: Memoris

Årstal: 2020

Udgave: 1

Format: Paperback

Sideantal: 413

Genre: Fantasy

Originalsprog: Engelsk

Aldersgruppe: 13+

Kontroversielle emner: Nej

Anbefale denne bog til andre: Ja Meget


Egne ord:

Jeg var utrolig spændt på denne bog, jeg har hørt så meget godt om den, og at forfatteren er vildt god til at skrive. Jeg glædede mig sådan til at finde ud af om den levede op til, hvad folk sagde om den.

Resume:

Linus arbejder på en afdeling, der har med magiske anbragte børn at gøre, de bor på forskellige børnehjem rundt omkring. Linus følger reglerne til punkt og prikke. Han tager ud til de forskellige børnehjem for at holde opsyn med om de følger retningslinjerne. Han får en opgave der er en kategori 4.Hvor han skal ud til et børnehjem på en ø, hvor 5 af de stærkeste magiske børn bor. Han skal skrive en utrolig grundig rapport og han skal bo der ude i en måned og følge op på om der bliver fulgt de retningslinjer der er blevet sat. 

Men hele øen og ikke mindst dens beboer begynder at komme under skindet på Linus.


Anmeldelse: 

Det her er og bliver en fantastisk bog, karaktererne er fantastiske, områderne er fantastiske, den måde historien er skrevet på er fantastisk, den er bare så utrolig velskrevet. Jeg ved godt at forfatteren har brugt Canada´s Sixties Scoop til at få ideen, (Sixties Scoop er at regeringen fjernede børn fra de indfødte satte dem på børnehjem indtil at den almindelige hvide familie kunne adoptere dem. Det foregik i 1950-1983 og ca. 20.000 børn blev fjernet fra deres familier uden at der var noget galt.) nogen folk var blevet ret sure over at han har brugt denne modbydelige virkelighed/historie som en inspiration. Jeg læser dog ikke bogen som skadelig, men som om at Tj Klune ville uddybe at alle børn fortjener beskyttelse og en familie, uanset hvem de er. Så det ændrer ikke på at jeg synes den er fantastisk.

Jeg er vildt glad for Linus, han er en skøn karakter, som er glad for mad og er for tyk, men synes det gør ham til en elskværdig personlighed, jeg tænkte ikke over at det blev nævnt for ofte da jeg læste den, men da folk nævnte det, så kunne jeg godt lidt følge tanken. Jeg synes dog ikke at det er en så stor del af historien eller hans personlighed at det ødelægger noget. Jeg er helt vild med den måde  han åbner sig op for børnene og for Arthur. Godt nok skræmmer børnene ham til at starte med, og det kan jeg en smule godt følge ham i, men jeg elskede dem med det samme. Både Linus og Arthur er homoseksuelle, der bliver ikke lagt stort vægt på det, men der kommer små hint hist og pist og det er slet ikke for meget, så det er fantastisk at de ikke dør, men får kærligheden, som alle mennesker har fortjent.

Børnene er en skøn dog usikker lille flok som lige skal finde ud af hvor de har Linus, men da de finder ud af det, så åbner de sig os op, som blomsterknopper der springer ud i solen. Og man kan ikke andet end at elske dem fra første side de kommer ind i historien. De er så forskellige, men har en så stor kærlighed og beskyttelse til hinanden at det bare er skønt. De har det hele i munden, men er bløde som lam når det kommer til stykket. Det er en modig lille flok som holder sammen, men når det bliver lidt farligt, så søger de hjælp til de voksne. Hvor de viser at de kun er små børn og man har lyst til at kramme og beskytte dem. 

Jeg synes alle karakterende vokser og ændre sig igennem bogen. Fx så har Linus en personlighed som er usikker på sig selv, følger reglerne, uden at han tænker mere over hvad der sker bagefter. Han ændrer sig til at stole på sig selv, være noget stærkere og finde ud af hvordan tingene hænger sammen. Han får mod til at holde på sine meninger og få dem sagt og stå ved dem. Det er en fornøjelse at læse en bog hvor karaktererne ændre sig så meget, som de gør i den her.




Lignende bøger:

Nej har aldrig læst noget lignende.

Spoiler:

Læs ikke videre! Dette stykke indeholder mine favorit citater og favorit øjeblikke fra bogen!

Favorit ”citat” i bogen:

Linus besvimede på stedet.

Favorit øjeblik:

Hvad hvis vi kun kan vælge en ting, spurgte Thalia. Hun holdt Linus i hånden igjen. Så vælger vi Arthur, sagde Sal og lød mere selvsikker, end Linus havde hørt ham være før. Øv altså! Sagde lucy og sparkede til jorden. Men……men en skat! Arthur, fastholdt Sal og inde bag Sals trøje peb Theodore at han var enig. Linus anede ikke hvornår han var begyndt at forstå den piben.

 









Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tag mig igen

 Ratings: ❤️❤️❤️/5 Hot: 🌶️🌶️🌶️🌶️/5 Tag mig igen Brødrene Knight 1 Fakta: Eksemplaret er et: Anmeldereksemplar Forfatter: Carly Phillip...