søndag den 29. august 2021

Pandora

Ratings:🐉🐉🐉🐉🐉/5


 Pandora

Vulkanvinter

Fakta:

Eksemplaret er et: Købt eksemplar

Forfatter: Christian Engkilde

Sideantal: 515

Forlag: Silhuet

Årstal: 2019

Genre: Fantasy, dystopi

Originalsprog: Dansk

Aldersgruppe: 13

Kontroversielle emner: Lidt vold ind imellem

Anbefale denne bog til andre: Ja helt bestemt


Egne ord:

Jeg havde høje forventninger til Pandora, forsiden er utrolig flot og lover rigtig meget spænding. Jeg havde hørt rigtig meget godt om bogen. Jeg blev bestemt ikke skuffet.

Resume:

For 30 år siden var der et kæmpe vulkanudbrud som får verden ud i en vulkanvinter. Vi følger Pandora som er en viljestærk, ung kvinde der lever med sin far i bjergene efter hun har mistet sin mor. Hendes far er læge og bliver bortført fordi han skal gøre en by herres datter rask. Pandora rejser ud på en farefuld rejse for at redde ham. Hun får nye bekendtskaber der hjælper hende, og hun kommer ud i farlige slåskampe med livet som indsats.

Anmeldelse: 

Jeg fløj igennem Pandora. På intet tidspunkt går spænding og farten af denne bog. Det har været en fornøjelse af følge Pandora på hendes rejse, og at se hvordan Pandora hele tiden udvikler sig, til en stærk ung kvinde, der ved hvad hun vil og sætter sit liv på spil for at redde sin far. Det er meget nemt at sætte sig ind i Pandora situation, hun vil kæmpe for dem hun har kær. Jeg sad og ønskede at hvis noget så drastisk skete, som at hele verden var ved at gå under, så ville jeg være som Pandora. 

Bogen er delt op, så i nogle kapitler følger vi Pandora. Andre kapitler sidder Pandoras far og fortæller hende, om hvordan han overlevede da vulkanvinteren startede. Det virker bare super godt.

Christian Engkilde har skrevet det, så en lignende naturkatastrofe kunne ramme os i vores levetid. Det bliver skrevet så det er naturtro, og en realistisk, hvordan folk ville reagere på sådan en katastrofe. Bogen er godt skrevet, nem at læse og forstå, det er nemt at sætte sig ind i hovedpersonens handlinger. Historien er på intet tidspunkt kedelig og der er tænkt over hvor handlingerne føre hen. Jeg glæder mig utrolig meget til at læse Pandora 2.

Det har været sjovt at læse den under en Corona lockdown. Mens man sad og læste, kunne man ofte visualisere sammenhæng mellem hvad folk gør for at overleve i bogen, og hvordan nogle gør det i det virkelige liv. Under en krise render folk ud og hamstre bestemte madvare og folk kommer os op og slås over mad. Corona er endda ikke lige så slemt som en vulkanvinter.

Lignende bøger:

Pandora minder mig lidt om Nera fra Død verden bøgerne af Louise Haiberg. De lever i to forskellige situationer. Men de skal begge kæmpe på hver deres måde, for overlevelse og beskytte deres nærmeste. Begge meget stærke kvindelige karakterer som er gode rollemodeller.


 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tag mig igen

 Ratings: ❤️❤️❤️/5 Hot: 🌶️🌶️🌶️🌶️/5 Tag mig igen Brødrene Knight 1 Fakta: Eksemplaret er et: Anmeldereksemplar Forfatter: Carly Phillip...