søndag den 11. februar 2024

Vølvens æt

 Ratings: 🐉🐉🐉🐉🐉/5


Vølvens æt

                           Ulfhedin-sagaen

Fakta:

Ratings:  🐉🐉🐉🐉🐉/5

Eksemplaret er et: Anmeldereksemplar

Forfatter: Mette Sejrbo Forlag: Falkenborg Årstal: 2023

Udgave: 1 Format: Paperback Sideantal: 554 Genre: Fantasy, Mytologisk spændingsserie

Originalsprog: Dansk Aldersgruppe: 13+ Kontroversielle emner: Sex, død, vold mod kvinder

Anbefale denne bog til andre: Ja


Egne ord:

Jeg elsker virkelig mytologiske bøger, så jeg har ikke fortrudt det mindste at jeg har læst den her, jeg kan til gengæld ikke få nok.

Resume:

Vi er i år 670 hvor alle drømmer om storhed blandt Nordens mange småriger, og der bliver indgået forbund mellem de forskellige stormænd, for at man kan sikre sig sine jorde.

Tordis er datter af en vølve og hun skal selv være vølve den dag hun bliver gift. Men hvad hun ikke vidste af, er at hun bliver hurtigere kvinde end hvad hun havde regnet med, og hendes tid som vølvelærling går mod sin ende. Så nu skal hun ud og være kvinde og gøre sin familie stolt. 

 Men hvad Tordis ikke ved af, er at hun møder Hallvidh Sigmundsøn og de to unge mennesker forelsker sig i hinanden, men det er desværre en umulig forbindelse, da Tordis i forvejen er lovet væk til en anden.

Men det er desværre ikke kun Tordis forlovelse, der er en hindring, Tordis og Hallvidh møder også mange fjender på deres vej, og det de ikke ved af, er at de mørke er på vej.

Anmeldelse: 

Jeg er virkelig begejstret for den her prequel, som Mette har fået skrevet. Jeg er helt vild med hvordan hun blander mørke væsener, vølve og gammelt sprog med hinanden. Det gamle sprog passer perfekt ind i den tid hvor historien foregår og hvis man på noget tidspunkt er i tvivl om hvad de gamle ord betyder, så er der en virkelig god ordliste bagerst i bogen som er nem og overskuelig, så alle kan få en fantastisk læseoplevelse. 

Mette formår at give os de skønneste karakterer som jeg slet ikke har fået nok af. De er alle kommet helt ind under huden på mig, nogle af dem elsker jeg og nogle af dem ønsker jeg brænder op i det dybeste sted i helved. Jeg kom hele følelsesregistret igennem mens jeg læste bogen, både sorg, vrede, lettelse samt pludselige latter og glæde, så siderne vendte nærmest sig selv.

Der bliver sat meget fokus på, at ondskab kommer i mange former og indpakninger. Selv om at man er et mørke væsen så betyder det ikke at man er ond, men vi støder også både på rige og fattige og der oplever vi også ondskab, det er ikke noget vi kan se det på en persons ydre. Man skal aldrig skue hunden på hårene, man kan godt blive snydt af dens charme.

Historien foregår med forskellige karakter synsvinkler, og man er helt med når det er en ny karakter, der overtager fortællingen. Det skifter ved kapitler og når man kommer tilbage til en karakter, så bliver det hele taget op hvor man sluttede sidst. Det fungerer fantastisk til historien.

Mette er virkelig god til at blande alle mulige slags mennesker ind i hendes historie, der er ikke to karakterer der ligner hinanden og det er jeg virkelig vild med, samt at karaktererne hele tiden udvikler sig løbende gennem historien. Hver gang jeg tror jeg kender en karakter, så gør eller siger de noget som jeg slet ikke havde set komme. Det er også det der gør at den her bog næsten er umulig at lægge fra sig, selv om at den er lidt lang, så keder man sig på intet tidspunkt. Der er smukke beskrivelser af lande og byer, små huse og slotte samt planter og dyr. Jeg kan ikke komme i tanke om et sted hvor Mette er sprunget over hvor gærdet er lavest.  Det er et fantastisk godt stykke arbejde hun har lavet og helt klart en bog der kommer på min top 10 over bedste bøger i 2024.

Jeg ser sådan frem til at læse den næste i serien, men lige nu vil jeg nyde Mettes skrivestil i Heksens kald. som er 1 i hendes trilogi som Vølvens æt er prequel for. 

Lignende bøger:

Nej, jeg har aldrig læst en bog, hvor mørke væsener, vølve og et gammelt sprog er blandet. Men jeg elsker det.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tag mig igen

 Ratings: ❤️❤️❤️/5 Hot: 🌶️🌶️🌶️🌶️/5 Tag mig igen Brødrene Knight 1 Fakta: Eksemplaret er et: Anmeldereksemplar Forfatter: Carly Phillip...