søndag den 24. juli 2022

Nordlys

Ratings:🐉🐉🐉🐉🐉/5




Nordlys

Grøn klode 3

Fakta:

Eksemplaret er et: Anmelder eksemplar

Forfatter: Eva Munk

Forlag: Forlaget Klippe

Årstal: 2022

Udgave: 1

Format: Hardback

Sideantal: 305

Genre: Miljø

Originalsprog: Dansk 

Aldersgruppe: 9+

Kontroversielle emner: Nej 

Anbefale denne bog til andre: Ja, alle kan lære en masse af den.


Egne ord:

Jeg var helt vild med Grøn klode 1 og 2. jeg vidste at jeg så ville komme til at elske den her, og det gjorde jeg.

Resume:

A.K går i 9 klasse, hun har det sådan set fint nok i klassen men hun føler sig mere anderledes end de andre piger. Så derfor har hun besluttet sig for at tage på efterskole i 10 klasse. I løbet af 9 klasse sker der dig en masse ændringer for A.K og hun møder nogle mennesker som hun endelig føler sig godt tilpas med og hvor hun føler at hun kan være sig selv.

Anmeldelse: 

Eva munk har igen skrevet en fantastisk historie. A.K´s historie kan jeg virkelig godt lide og jeg kan se mig selv rigtig meget i karakteren. Den der holder sig lidt igen og ikke føler de passer ind. Med mig var det bare fordi jeg læste meget, Hehe. 

Nu da alle tre bøger i serien er læst, så var det en fornøjelse at følge den samme historie, men fra 3 meget forskellige synsvinkler. Hver bog skifter hovedperson, man følger her deres synsvinkel på hvordan deres dagligdag var og hvordan de så tingene udfolde sig.  Selvom man kommer tilbage i samme historie som i bog 1 og 2 så er man stort set uvist om hvad der ville ske. Det føltes så nyt hver gang. Det kan bestemt ikke havde været nemt at skrive, men hold op det blev godt.

De andre karakterer ændrede sig også meget fra bog til bog, efter hvilken hovedkarakter vi følger. Det kommer også meget an på hvordan deres oplevelser og integrering er med de andre. Så selv om det på en måde var samme historie. så var karaktererne, handlingen og oplevelserne nye. Stærkt skrevet Eva.

A.K´s historie, er skrevet lige så godt som Eva munks andre bøger, sproget er flydende og let. Selv om at det ikke er bøger hvor der er aktion og gang i den. Så får man så meget ud af handlingen at jeg elskede den. Jeg endte også ud med at få så meget respekt for karaktererne at jeg ville ønske at jeg kendte dem i virkeligheden. 

Bøgerne er virkelig fantastiske natur miljø bøger, og det er så dejligt at vi har læst om 3 forskellige måder at tackle det med miljøet på. At der ikke er nogen forkert måde at tage de første skridt på, for at blive mere miljøbevidst. Nogen samler affald på strandene, nogen åbner miljøgrupper for at dele budskaberne og nogen er vokset op med at man i familien passer på miljøet, på deres egen måde. Ikke nogen af måderne er forkerte. Det er et virkelig vigtigt budskab at dele i en tid, hvor utrolig meget af vores hverdag går på at vi skal være mere og mere bevidst om miljøet.

Det med at tage vigtige emner op og dele dem gennem hendes bøger, er virkelig en ting som Eva Munk har flair for. Indtil videre har jeg ikke stødt på en af hendes bøger/historier, uanset emne, som jeg ikke virkelig har nydt at læse. Eva får altid historierne til at stå skarpt tilbage i min hukommelse, selv efter et stykke tid.





Lignende bøger:

Grøn klode 1 og 2

Spoiler:

Læs ikke videre! Dette stykke indeholder mine favorit citater og favorit øjeblikke fra bogen!

Favorit ”citat” i bogen:

Viljen til at lære er en god drivkraft

Favorit øjeblik:

Elsker det øjeblik hvor A.K får alle brevene fra Robert, det var simpelthen lige til at tude over, det var så smukt en gestus.


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tag mig igen

 Ratings: ❤️❤️❤️/5 Hot: 🌶️🌶️🌶️🌶️/5 Tag mig igen Brødrene Knight 1 Fakta: Eksemplaret er et: Anmeldereksemplar Forfatter: Carly Phillip...