tirsdag den 28. december 2021

Sort sne

 Ratings: 🐉🐉🐉/5


Sort Sne

Fakta:

Eksemplaret er et: Lånt eksemplar

Forfatter: Søren og Morten Ellemose

Indlæst: Thomas Jacob Clausen

Forlag: Forfatterskabet.dk, Lindhardt og Ringhof

Årstal: 2021

Format: Lydbog.

Lyttetid: 07.51.54 timer.

Genre: Krimi.

Originalsprog: Dansk.

Aldersgruppe: 13+

Kontroversielle emner: Død, Sex, Vold, Svigt, Alkohol.

Anbefale denne bog til andre: Ja, bestemt.


Egne ord:

Det er en ny slags julebog, og den er sjov, spændene og lidt uhyggelig. Jeg hørte den som lydbog og det var en fornøjelse.

Resume:

Hele familien Konradsen er samlet i Villa Hindenburg til juleaften, 24 timer og en snestorm de sjældent vil glemme. Når de 24 timer starter, starter den gevaldig snestorm. En efter en dukker familiemedlemmerne op, men når vi kommer til aften, kan ingen køre derfra igen. hemmelighederne begynder at vælte ud af skabene, familiemedlemmernes og husets. Jo længere hen på aftenen og natten det bliver, jo være bliver det og ikke alle overlever hemmelighederne eller snestormen.

Anmeldelse: 

Jeg hørte Sort sne på lydbog og det var en fornøjelse jeg sent vil glemme. Søren og Morten har et ordforråd, der bliver flittigt brugt i den her yderst velformulerede historie. Det er en historie om en familie som er så dysfunktionel, at man får helt ondt af dem. Men man får hellere ikke så ondt af dem at man holder op med at lytte, men synes det var virkelig imponerende at de to forfatter brødre kunne få skabene på Villa Hindenburg til at rumme så mange skeletter, som denne familie var i besiddelse af.

Inger-Lise er en skøn karakter, altid lidt negativ og tænker mere på at billedet udadtil, end hvordan hendes familie endeligt har det. Hendes gulve er meget vigtige for hende.

Citat: ”Du kunne lige dryppe af, inden du slæber al den sne ind i hallen. Det er 400 år gammel Firenze-marmor.”

”Det er burmesisk teaktræ. Den slags tisser man ikke på.”

Konrad er Inger-Lises mand og jeg har virkelig ondt af ham. Han virker til at være en god nok mand, men er som han er pga. omstændighederne som han er i. 

Tove er Inger-Lises søster, og en jeg har et noget anstrengt forhold til, hun er en grådig gammel mokke, der gør livet virkelig surt for alle andre omkring hende. Hun skyder skylden, for hvordan hun har det på alle andre. Løfter ikke en finger.

Jean-Gustaphe er Toves søn, ligner hans mor en del, med at være negativ og venter på at det rigtige kommer til ham. 

Så har vi Wilfred som er Konrads far, han er sjov og interessant, hele historien igennem føler jeg at han bliver holdt lidt tilbage i historien og at han nok skal komme ind i rampelyset på et tidspunkt. 

Lasse er Wilfreds plejer og lidt en stakkel, at han er lukket inde sammen med denne familie.

Anja er Inger-Lise og Konrads datter, hun bliver holdt lidt i en kørt snor af hendes kæreste, Langdur der er med, han er lidt en åndelig energi tosse.

Peter er Inger-Lise og Konrads søn, han er lidt en stakkel. Hans kone er smuttet med en anden, men han har øjeblikke hvor han virkelig er sej.

Lulu er Peters datter og er en virkelig irriterende teenager, hvor jeg virkelig sad og krydsede fingre for at mine piger ikke bliver sådan. For puhhh så bliver jeg skør.

Clemen er Peters søn, og er bestemt den jeg bedst kunne lide. Han er sjov, interessant og en modig dreng. Han er virkelig klog, og mange ærligheder skal de voksne høre fra hans mund. Hans personlighed er skøn.

Gungh er Clemens og Lulus barnepige og et helveds modigt en af slagsen, som nok er den eneste der nok elsker de to børn.

 


Lignende bøger:

Ikke bøger, men kommer til at tænke lidt på brætspillet, Cluedo, Det store detektivspil! Som jeg spillede en del da jeg var barn.

Spoiler:

Læs ikke videre! Dette stykke indeholder mine favorit citater og favorit øjeblikke fra bogen!

Favorit ”citat” i bogen:

”Jeg har bare set mine gener springe buk.”


Favorit øjeblik:

”Hos Inspired Dawning Institute of Tantra lære man selv at tage beslutninger for sit liv.”

Clemen sukkede højt. 

”Sig mig, hvad er der med dig, knægt?” spurgte Langdur irriteret.

”Det er blot Inspired Dawning Institute of Tantra . . .”

Clemen så afventende på de øvrige gæster, som alle havde fundet deres plads ved bordet. Inger-Lise havde givet Wilfred en plads for bordenden, for at rullestolen kunne komme helt på plads. Bordkortet var skrevet med hurtig hånd til de uventede gæster.

”Ja? Hvad er der med det?”

”Det er nok ikke et navn, man bør akronymisere.”

Forsamlingen stirrede på den lille dreng. Så stak Wilfred en høj gnæggende latter op.

”Inspired Dawning Institute of Tantra,” Sagde Wilfred og slog sig på lårene af grin. ”I.D.I.O.T. Du er fandme sjov, knægt!”

”Tak, oldefar.”


 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Varme sommernætter

 Ratings: ❤️❤️❤️❤️/5 Hot: 🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️/5 Varme sommernætter Fakta: Eksemplaret er et:  Anmeldereksemplar Forfat...