lørdag den 4. september 2021

Fyrtårn

 Ratings: 🐉🐉/5


Fyrtårn

Fakta:

Eksemplaret er et: Anmelder eksemplar

Forfatter: Alex Mangor Grave

Forlag: Mellemgaard

Årstal: 2019

Udgave: 1

Format: Paperback

Sideantal: 428

Genre: Fantasy

Originalsprog: Dansk

Aldersgruppe: 13+

Kontroversielle emner: Krig og død 

Anbefale denne bog til andre: Ja til dem der elsker at der sker meget, og at der ikke er ret grundige beskrivelser af hverken områder, eller følelser.


Egne ord:

Jeg havde set meget frem til at læse den her, da det lød som spændende originale bøger. Den er original, men levede desværre ikke op til mine forventninger.

Resume:

Malik fare vild i Evighedensskov og finder frem til et fyrtårn hvor han bliver overbragt halvdelen af lysets hjerte af den gamle fyrpasser Hans. Lysets hjerte giver ham uanede mængder af kræfter som skal hjælpe ham i kampen mellem lyset og mørket. Hans barnebarn Sophia vælger at drage med Malik på hans rejse for at lære at bruge lysets hjerte til at redde verden. De får en masse nye venner på deres færd og kommer i kampe med lysets hjertes tidligere ejer som vil gøre alt for at det mislykkes for dem. Bogen handler om venskaber, kærlighed, magi og en evig konflikt. Man finder ud af at ikke alt er så sort og hvidt som det ser ud til. 

Anmeldelse: 

Historien er original og en med fart på. Jeg kunne virkelig godt lide Dice og hans terninger, det er godt fundet på. Jeg har også en del for Scorch. Han springer ikke bare med på vognen og stoler blindt på Malik som de andre gør, men prøver at tage kampene selv. Sal er en stærk og jeg ville gerne have at han blev lagt mere mærke til. Viridin og Sofie er nogle piger, jeg godt kunne blive træt af, da de hele tiden skulle være i baggrunden og beskyttes, indtil ca. 50 sider før historien var slut.

At Malik er så meget i fokus, gør at vi aldrig lære de andres karakter og kræfter at kende, selv om det virkede til at det var nogle seje ting de kunne. Jeg fik flere gangen tanken, hvad meningen var med de 5 andre, om de skulle havde været en lige så stor del som Malik, eller om de skulle havde været i baggrunden. Jeg blev bare yderlig forvirret, når man ind imellem så tingene fra de andres synsvinkler. Malik er blevet beskrevet som en uselvisk personlighed, men jeg synes ikke at han satte nok pris på hans venner omkring ham, som gjorde et kæmpe arbejde for at han kunne fuldføre hans opgave, som jeg mere fik en fornemmelse af, var en fælles opgave. Man kunne sagtens have dræbt Malik og hans venner så fik slået mørket, det ville ikke have betydet så meget for historien.

Jeg synes konceptet er fedt, men ville ønske at bogen var blevet delt op i to og at der så var mere dybdegående beskrivelser af områderne de færdes i, og de forskellige karakterer, så man kom mere ind på livet af dem. Kampene er rigtig godt beskrevet, men kunne godt være længere, så det ikke følelse som 1 2 3 færdig, så er kampen slut. Jeg havde ikke rigtig nogen tidsfornemmelse af hvor lang tid tingene tog. Og hvor langt der var mellem de forskellige destinationer. Og desværre stødte jeg på flere stavefejl, ord der manglede eller forkerte ord sætninger, det tog desværre en del af glæden ved at læse den. 

Der var virkelig fart over feltet, som i at der skete noget hele tiden, desværre til tider for meget for det virkede som om, at de forskellige karakterer fik nye kræfter, eller flere uden at der lige blev stoppet op, for at forklare hvad de forskellige kræfter betød. Hvad var det der gjorde at Malik fx fik et måneøje og hvad det betød. Eller fx sværdene, de havde en stor betydning, men de kom aldrig helt til sin ret. Lysets sværd var noget særligt, men hvad kunne den som skygge sværdet ikke kunne og hvad gjorde dem stærkere sammen.? 

Jeg synes det virker som om der ikke har været testlæsere på, men hvis der har det, så kunne den godt have brugt et par ekstra og en ekstra gennemlæsning. Den her bog kunne havde været så fed.


 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tag mig igen

 Ratings: ❤️❤️❤️/5 Hot: 🌶️🌶️🌶️🌶️/5 Tag mig igen Brødrene Knight 1 Fakta: Eksemplaret er et: Anmeldereksemplar Forfatter: Carly Phillip...